aj drogy. Vyhnúť sa jednoznačne možnosti vzniku závislosti na droge je možné len tak, ak sa im nedá príležitosť. To si
vyžaduje taký životný program a štýl, v ktorom sú zbytočné akékoľvek náhrady.
Drogová závislosť sa stala nielen jednou z chorôb, ale predovšetkým hlbokou krízou ľudských hodnôt,
vyúsťujúcou zmenou osobnosti. Droga môže zasiahnuť každého, kto sa k nej dostane a kto ju chce čo i len skúsiť.
Človek nebadane padá do osídiel drogy, ktorá sa od tej chvíle stáva pre neho všetkým, splnením túžob, nádejí,
plánov a cieľov.
Bojovať proti drogám nie je zbytočné, pretože keby sa zápas proti drogám formou výchovy, represie a ďalších
opatrení neviedol, počet tragédií spôsobených priamo alebo nepriamo drogou by bol oveľa väčší.
Skôr však, ako niečo začne a má to byť účinné, treba poznať stav, realitu. Preto sme vypracovali dotazník,
ktorý mal manitorovať situáciu v oblasti tejto problematiky na našej škole.
Jeho príprava, distribúcia a vyhodnotenie prebehlo v mesiaci november až január. Anonymný dotazník vypĺňali
žiaci I. až IV. ročníkov, spolu ich bolo 392.
Naše zitenia:
Ako tráviš svoj voľný čas? U žiakov prevažuje neaktívne trávenie voľného času - surfujem, chatujem na internete,
túla sa s kamarátmi, ale čo je potešiteľné, žiačky vyšších ročníkov venujú voľný čas záujmovým krúžkom
či čítajú.
S kým tráviš väčšinu svojho voľného času vo väčšine odpovedí to boli kamaráti.
Si spokojný(-á) s tým, ako tráviš svoj voľný čas? Jednoznačne odpovedali, že áno.
Je na vašej škole dostatok krúžkov, z ktorých si môžeš vybrať? Z odpovedí je jasné, že s
ponukou záujmových krúžkov sú žiačky spokojné.
Stalo sa Ti niekedy vo voľnom čase, že by Ti niekto ponúkol drogu? Takmer polovica žiakov
uviedla, že majú túto skúsenosť.
Zaujímajú Ťa informácie o problematike drog?Myslíš, že máš o drogovej problematike dostatočné
informácie? Jednoznačne sa ukázalo, že čím sú žiačky staršie, tým viac uvádzali, že nemajú záujem o tieto
informácie, pretože ako ukazujú odpovede na otázky č.13, 14, 15 žiaci už o drogách veľa počuli,
veľa sa o nich rozprávali a boli na mnohých akciách s touto problematikou.
Aký máš názor na ľudí, ktorí užívajú drogy? Jednoznačne prevažoval názor, ľutujem ich, lebo si ničia
zdravie , ale vyskytli sa aj odpovede je mi to jedno, je to ich vec najmä u žiačok IV. ročníka.
Vyskúšal(-a) by si nelegálnu drogu, ak by Ti ju niekto ponúkol zadarmo? Väčšina odpevedí bola zamietavá,
ale vyskytla sa aj možnosť neviem posúdiť.
Zakrúžkuj tú z možností, ktorá najviac vystihuje Tvoj názor na experimentovanie s drogami a ich príležitostné
užívanie jednoznačne uvádzali možnosť c) drogy sú nebezpečné, pri väčšine z nich hrozí vznik závislosti.
Prečo, podľa Teba, začnú ľudia brať drogy? Uvádzali všetky možnosti, ale najviac a), d), b).
S ktorými z týchto ľudí si sa už rozprával(-a) o drogách? Najviac bola uvedená možnosť d) učiteľom a a) matkou.
Kde si o drogách čítal(-a) alebo počul(-a)? Z viacerých možností najviac preferencií mala možnosť a) škola. A tým
sa odpovedalo aj na ďalšiu otázku. Škola je jednoznačne miesto, kde sa o drogovej problematike a iných závislostiach
nielen veľa hovorí, ale žiaci majú možnosť zúčastniť sa rôznych zážitkových aktivít, ktoré priamo ale aj nepriamo
riešia túto problematiku.
Poznáš človeka na vašej škole, na ktorého by si sa mohol(-a) obrátiť v prípade, že by si mal(-a) nejaký
problém ako je napríklad kriminalita, šikanovanie, drogové závislostí a podobne? Polovica odpovedí bola neviem,
ďalšia polovica áno, ale len málo žiakov doplnilo kto (uvádzali matku, kamarátov, psychológa, triedneho učiteľa).
Ak by si mal(-a) problémy súvisiace s experimentovaním s drogou alebo pri drogovej závislosti, na koho by
si sa obrátil(-a) so žiadosťou o pomoc? Najväčšiu dôveru dostala matka, na 2. mieste kamarátka a potom súrodenci.
PhDr. Tatiana Krelová,
koordinátor prevencie drogových závislostí a iných sociálnopatologických javov
Dotazník, ktorý mal manitorovať situáciu v oblasti problematiky užívania drog na našej škole